03 nov 2008

Pressmeddelande - Nej till bud på Q-MED

P R E S S M E D D E L A N D E
Huvudägaren Bengt Ågerup och EQT har idag lagt ett kontantbud på Q-MED på 39 kr per aktie som Investment AB Spiltan och Spiltan Fonder beslutat säga nej till.

”Spiltan köpte de första aktierna i Q-MED för 10 år sedan när bolaget fortfarande var onoterat och bolagsvärdet var 500 miljoner kronor. Vi tycker fortfarande att Q-Med är ett spännande bolag och vill vara med på den fortsatta värdeutvecklingen. Principiellt tycker vi det är helt fel av en huvudägare att köpa ut ett bolag vid sämsta möjliga tidpunkt för alla minoritetsaktieägare och vi kommer att aktivt arbeta för att budet inte går igenom”, säger Per H Börjesson, VD i Investment AB Spiltan.

”Q- Med har varit med i portföljen sedan Aktiefond Stabil startade för sex år sedan och vi anser att bolaget med sin intressanta produktportfölj representerar en spännande del av hälsovårdsområdet. Efter ett par tuffa år är nu bolaget på rätt kurs igen. Budet på 39 kr per aktie speglar enligt vår mening ej bolagets långsiktiga värde, vilket ligger närmare 55 kr per aktie”, säger Pär Andersson förvaltare av Aktiefond Stabil.
Totalt har Spiltan och Spiltan Fonder 61 400 aktier i Q-Med. Tidigare har Spiltan och Spiltan Fonder framgångrikt kämpat för alla mindre aktieägare i samband med låga uppköpserbjudanden i börsbolagen i Hoist och Realia.

Riskinformation: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Ladda ned faktablad och informationsbroschyr under Rapporter och dokument.

• NYHET 10 jul 2024

Placera rekommenderar Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Placera konstaterar att Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en bra grund i ett barnsparande.

• NYHET 05 jul 2024

Halvårsrapport 2024

Läs vår halvårsrapport för 2024.

Visa fler

Jag vill köpa fondandelar!Jag vill ha nyhetsbrevet!

Fyll i formuläret nedan eller ring oss gärna om du har några frågor:

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.