hav och himmel
Paraplyer

Här hittar du svar på vanliga frågor som rör ditt fondsparande.

Svar på vanliga frågor

  • Hur loggar jag in?

    Du loggar in här med BankID som myndig privatperson. Företagskunder och minderåriga loggar in med lösenord. Har du förlorat ditt lösenord kan du beställa ett nytt här.

  • Jag har glömt mina inloggningsuppgifter - vad gör jag?

    Om du är ett företag eller en omyndig person som loggar in med användarnamn och lösenord, kan du återställa ditt lösenord här:

    https://spiltanfonder.fondab.com/NyttLosenord.aspx

    Fyll i person- eller organisationsnummer samt e-postadress, så skickas ett nytt lösenord till dig inom några minuter. Kom ihåg att även titta i skräpposten.

  • Kan jag logga in som juridisk person?

    Ja, det går bra. Du loggar in som juridisk person här:

    https://spiltanfonder.fondab.com/v2/Login

    Kryssa i rutan Användaruppgifter och fyll i dina uppgifter och klicka på Logga in.

  • När är bryttid för handel?

    Bryttid för att köpa eller sälja fondandelar är 12.00.

  • Hur gör jag som är vårdnadshavare till minderårig kund?

    Minderåriga kunder kan inte använda BankID för att handla. Läs mer här om vad som behövs för att vårdnadshavare ska få inloggningsuppgifter och kunna öppna en depå för den minderåriges räkning.

  • Vad är kundkännedomsfrågor?

    Lagen om penningtvätt ställer krav på fondbolag att känna sina kunder för att kunna ingå avtal. Syftet är att förhindra att affärsverksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Det innebär bland annat att kunder måste legitimera sig och svara på en del frågor som rör sparandets syfte och art. Läs mer hos Finansinspektionen här.

  • Kan jag få rådgivning hos Spiltan Fonder?

    Spiltan Fonder arbetar inte med finansiell rådgivning men läs gärna våra generella spartips.

  • Kan jag månadsspara i era fonder?

    Det går bra att månadsspara i våra fonder med autogiro. Minsta belopp för månadssparande är 100 kronor per fond. Läs mer om månadssparande här.




  • Hur kan jag se värdet på mitt sparande?

    Om du sparar direkt hos Spiltan Fonder loggar du in på Mina Sidor för att se ditt innehav.



  • När har jag pengarna på mitt bankkonto när jag säljer?

    Från det att vi tagit emot din säljorder tar det i normala fall cirka fem bankdagar innan pengarna finns på ditt bankkonto.

    Instruktionsvideo - så genomför du en fondförsäljning

  • Hur många dagar tar det att sätta in pengar i en fond?

    Från att du registrerat din köporder så tar det i normala fall 2-3 bankdagar. Har du pengar på ditt likvidkonto går det snabbare.

    Instruktionsvideo - så genomför du ett fondköp

  • Vad är en NAV-kurs?

    NAV står för Net Asset Value eller nettoandelsvärde. NAV-kursen visar vad en fondandel är värd vid den dagliga avstämningen i fonden och visar värdet på alla tillgångar, som till exempel aktier, minus den dagens andel av fondens avgifter.

  • Tar ni ut insättnings-/uttagsavgifter?

    Spiltan Fonder tar inte ut några insättnings- eller uttagsavgifter. Det kostar således inte dig som andelsägare något att köpa eller sälja andelar i våra fonder.

  • Vad är likvidkonto?

    Likvidkontot är kopplat till dina depåer. Vid köp av fondandelar kan du välja om du vill att pengarna ska dras från ditt bankkonto eller från likvidkontot och när du säljer fondandelar kan du välja att få likviden utbetald till ditt bankkonto eller till likvidkontot.

  • Hur upprättar jag en fonddepå för företag?

    För att upprätta en fonddepå till ett företag behöver firmatecknare signera nödvändig dokumentation samt legitimera sig. Här hittar du mer information om hur du går till väga.

  • Finns det någon minsta insättning?

    Ja, den minsta insättningen är 110 kr.

  • Kan jag flytta mitt sparande från en annan bank till er?

    Ja, du kan ansöka om en fondflytt till oss. Kontakta din nuvarande bank så hjälper de dig vidare. Observera att en fondflytt kan ta upp till 8 veckor, beroende på vilken aktör det gäller.

  • Vad händer om jag säljer en fond på en helgdag?

    Om du säljer en fond på en helgdag, registreras din försäljning nästkommande vardag. Du får då den dagens NAV-kurs.

  • Hur ofta uppdateras fondkurserna?

    Fondkurserna uppdateras varje vardag som inte är en röd dag.

  • Hur påverkar avgifterna mitt sparande? Visas avkastningen för eller efter avgifter?

    Fondavgifterna dras dagligen med en 365-del per dag. Avkastningen som visas för våra fonder är alltid efter att avgiften dragits.

  • Följer ni några hållbarhetskriterier?

    Ja, det gör vi. Du kan läsa mer om våra hållbarhetskriterier här:

    https://www.spiltanfonder.se/hallbarhet-ny

Kontakta oss

Jag vill köpa fondandelar!Jag vill ha nyhetsbrevet!

Fyll i formuläret nedan eller ring oss gärna om du har några frågor:

För att du ska få en så bra upplevelse som möjligt använder vi cookies och liknande tekniker. En del cookies är helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och kan därför inte nekas. Om du väljer “Tillåt alla” använder vi även cookies och data för statistik och marknadsföring, exempelvis anpassning av annonser. Läs mer om cookies och vilka tredjeparter vi använder.

Spiltan Fonder AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies