hav och himmel
Paraplyer

Här hittar du svar på praktiska frågor som rör ditt fondsparande.

Svar på praktiska frågor

  • Hur loggar jag in?

    Du loggar in här med BankID som myndig privatperson. Företagskunder och minderåriga loggar in med lösenord. Har du förlorat ditt lösenord kan du beställa ett nytt här.

  • När är bryttid för handel?

    Bryttid för att köpa eller sälja fondandelar är 12.00.

  • Hur gör jag som är vårdnadshavare till minderårig kund?

    Minderåriga kunder kan inte använda BankID för att handla. Läs mer här om vad som behövs för att vårdnadshavare ska få inloggningsuppgifter och kunna öppna en depå för den minderåriges räkning.

  • Vad är kundkännedomsfrågor?

    Lagen om penningtvätt ställer krav på fondbolag att känna sina kunder för att kunna ingå avtal. Syftet är att förhindra att affärsverksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Det innebär bland annat att kunder måste legitimera sig och svara på en del frågor som rör sparandets syfte och art. Läs mer hos Finansinspektionen här.

  • Kan jag få rådgivning hos Spiltan Fonder?

    Spiltan Fonder arbetar inte med finansiell rådgivning men läs gärna våra generella spartips.

  • Kan jag månadsspara i era fonder?

    Det går bra att månadsspara i våra fonder med autogiro. Minsta belopp för månadssparande är 100 kronor per fond. Läs mer om månadssparande här.

  • Hur kan jag se värdet på mitt sparande?

    Om du sparar direkt hos Spiltan Fonder loggar du in på Mina Sidor för att se ditt innehav.

  • När har jag pengarna på mitt bankkonto när jag säljer?

    Från det att vi tagit emot din säljorder tar det i normala fall cirka fem bankdagar innan pengarna finns på ditt bankkonto.

  • Hur många dagar tar det att sätta in pengar i en fond?

    Från att du registrerat din köporder så tar det i normala fall 2-3 bankdagar. Har du pengar på ditt likvidkonto går det snabbare.

  • Vad är en NAV-kurs?

    NAV står för Net Asset Value eller nettoandelsvärde. NAV-kursen visar vad en fondandel är värd vid den dagliga avstämningen i fonden och visar värdet på alla tillgångar, som till exempel aktier, minus den dagens andel av fondens avgifter.

  • Tar ni ut insättnings-/uttagsavgifter?

    Spiltan Fonder tar inte ut några insättnings- eller uttagsavgifter. Det kostar således inte dig som andelsägare något att köpa eller sälja andelar i våra fonder.

  • Vad är likvidkonto?

    Likvidkontot är kopplat till dina depåer. Vid köp av fondandelar kan du välja om du vill att pengarna ska dras från ditt bankkonto eller från likvidkontot och när du säljer fondandelar kan du välja att få likviden utbetald till ditt bankkonto eller till likvidkontot.

  • Hur upprättar jag en fonddepå för företag?

    För att upprätta en fonddepå till ett företag behöver firmatecknare signera nödvändig dokumentation samt legitimera sig. Här hittar du mer information om hur du går till väga.

Kontakta oss

Jag vill köpa fondandelar!Jag vill ha nyhetsbrevet!

Fyll i formuläret nedan eller ring oss gärna om du har några frågor:

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Spiltan Fonder AB använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies